Visum & Ambassaden

Förberedelse inför visumet:

Det börjar med att du får ett kuvert hemskickat från culture care (om du åker med dem) där finns instruktioner om hur man ska gå till väga.

  • DS 160 ansökan görs på internet på: http://stockholm.usembassy.gov/ds-160.htm 
    Se till att spara ordentligt, det gör man längst ner på sidan där det står save, gå sedan in och klicka på knappen till vänster innan du fårtsätter med ansökan. Kom ihåg att spara ofta och var ute i god tid! Confirmationpage ska skrivas ut!
  • Till ansökan så ska man ha ett kort se storlek och regler ambassadens hemsida. Jag tog mitt med min kamera, men man kan gå till expert och fixa det. Fotot ska vara digitalt, vilket betyder att man inte måste ha det utskrivet med sig, utan det kommer bara med på confirmationpage.
  • Betalning till visumet på 1120 kr görs på banken, se till att få orginalkvitto samt bankens stämpel.
  • Personbevis 120 beställs på telefon, det tar ca en arbetsvecka att få hemskickat.
  • Ett kuvert frankerat med 65 kr där din egna address står utmärkt, skriv ring culture care och meddella att jag fårr visum som en påminnelse.
  • Givetvis ska även passet med.

Detta är vad som behövs göras, samt lite tips för att underlätta.


Så här gick det för mig...

Jag hade beställt personbeviset i tid, sen började jag med ansökan, eller försökte i alla fall. Jag laddade upp ett foto, men hade givetvis problem med storleken men det löste sig. Det fortsatte dock att krångla eftersom jag inte kunde skriva in mina uppgifter, eftersom jag inte hämtat ut passet ännu. Så det hela slutade med att jag dagen innan var på banken och betalade sen satt jag med visumansökan till sent på kvällen och skulle givetvis åka klockan 3 mot Stockholm. Ytterliggare problem stöttes på när den skulle skrivas ut, tack och lov för att det finns de som ställer upp! Slutade med någon timmes sömn innan vi åkte i alla fall.

Vi var framme kvart över sju på ambassaden och då stod det en tjej i kön. Vi konstaterade att säkerheten var hög så mamma och min bror bestämde sig för att gå, kön växte med Au pairer och vi stod och pratade och huttrade. Klockan 8 skulle vi få gå in, men inte förens klockan 9 så öppnade de. Man fick gå in en och en genom säkerhets kontrollen som liknar den på flygplatsen. Sen kom man till en byggnad fick gå in och lämna sina papper och sedan vänta på att de ropade upp en till luckan. Jag säger bara lyssna noga för man hör inte så bra bakom glaset de pratar igenom. Jag fick tre frågor:

  • Vart ska du bo?
  • Hur många barn ska du ta hand om?
  • När åker du?

Kändes lite löjligt, men nu är det gjort. Så nu är det bara att vänta på att få brevet med passet och visumet hem i brevlådan. Förberedelserna innan var lite jobbiga, mest för att det inte blev rätt första gången, så se till att ha tid på er!


Förberedelsemötet
Efter besöket på ambassaden var det förberedelsemöte på Culture Care, kändes som det var skönt och höra informationen även om det inte direkt kändes som någon ny information. Däremot fick man träffa lite andra au pairer och att ta kontakt, jag antar att det är bra träning inför USA.

Lycka till med ansökan allihopa!


Kommentarer
Postat av: Emma

var du på ambassaden i fredags? :O såg dig inte..

2010-06-20 @ 21:56:12
URL: http://emmabjorklund.blogg.se/
Postat av: Linnéa Larsson

Ja det var jag, du med? Såg inte dig heller, fast var rätt många där:)

2010-06-20 @ 21:58:13
URL: http://aupairusa.blogg.se/
Postat av: Emma

ja jag var också där, jo i och för sig :)

2010-06-20 @ 23:13:33
URL: http://emmabjorklund.blogg.se/
Postat av: Linnéa Larsson

Då är det bara väntan på visumet kvar, när var det du åker?

2010-06-21 @ 12:12:13
URL: http://aupairusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0